woensdag 3 december 2008

panne !

Nou, ik heb lekker geslapen zeg! Het was niet zo koud als gisteren en ik heb nu een kacheltje erbij.
Gijsbert stelt een programma vol afwisseling voor mij samen. Had ik al gezegd dat ik de enige wwoofer ben, nee hé? Nou ja, vanmorgen kon een gigantisch massagraf voor verrrotte sinasappels dichtgooien, daar wordt je wel warm van. Er zijn een aantal van die massagraven gegraven van 2,5 meter diep. Daarin worden de arme sinasappeltjes gedumpt en afgedekt met een laag aarde en water. Dit is een bestrijdingsmethode zonder gif (of zoals Eric zegt: bestrijdingsmiddel). Er zijn nl. vliegjes hier die het fruit prikken. Zo'n aangeprikte vrucht krijgt een zachte plek en kan niet meer verkocht worden. Ook dit aangeprikte fruit verdwijnt in een massagraf omdat er een larfje van het vliegje in kan zitten en die mag er niet uitkomen!!!! Dat heb ik dus vanmorgen gedaan, toen was het nog niet zo warm. Daarna hebben we een paar olijfjes geplukt voor de kerst en toen hebben we even koffie gedronken.
Na de koffiepauze kreeg ik de opdracht om flink citroenen te gaan oogsten. Dat kan ik best wel goed vind ik zelf. Je moet in de boom klimmen. De bomen zijn op zo'n manier gesnoeid dat er een 'ingang' zit in het midden van de boom. Ik zit zo bovenin zo'n boom en omdat ik zo'n lange sliert ben kan ik overal bij. Handig hoor.

50 kilo later gingen we even met de Portaro(Portugese 4wd) naar de buurvrouw om ezelmest te halen voor de boomgaard. Die auto is total-loss: Hij is van de trailer gevallen bij transport uit Lissabon omdat de combinatie ging slingeren. Zowel de bus die trok als de portaro zijn er erg aan toe. Maar wat denk je: na het ophalen van de mest stopte de portaro er helemaal mee.
Stond die midden op het pad. Moesten we hem gaan halen met die grote bus die ook gecrashed was op die reis uit Lissabon. Nou staat die halverwege ergens tussen de bomen omdat de bus het steile stuk niet opkwam met de Portaro op sleeptouw. Nou ja, volgende week is de Pajero, een andere 4wd van Gijsbert klaar en die moet opgehaald worden in Lissabon. Hij heeft me gevraagd of ik hem wil wegbrengen met de renault Clio en dat hij en Maria dat samen met de Pajero hierheen rijden. Dan kan ik met de renault een reisje door Portugal maken bv via de westelijke Algarve. Nou, dat lijkt me natuurlijk wel wat. Levert altijd mooie foto's op denk ik.... (Aan het publiceren van de foto's wordt gewerkt, maar wel op z'n portugees: calma, calma)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk allemaal, Aart. Ik zie je al helemaal voor me in de boom tussen al die citroenen...

Unknown zei

Ha Aart,
wel t gaat je al goed af lees ik.Apart he, zo'n kompleet ander leefmilieu. Ik herken er wel dingen in. Je komt in situaties of rijdt auto's dat je erbij denkt... hoe is t mogelijk hoe alles werkt. In ons thuisland, Nederland,
is zo ontzettend veel (goed) geregeld. Dan bemerkt je op andere plaatsen hoe je moet gaan improviseren.
Bij Anders in Zweden had ik 5 saabs,... waarvan er altijd eentje tot rijden werd gemaakt met behulp van de onderdelen van de anderen. Dan ben je een dag bezig met reperaties, omdat je met de auto ergens wat ezelmest of citroenen moet halen.
mooi verassend leven...keep going on !

jabik zei

Yo man,

Gaat lekker daar. Ik ben jaloers! Vooral de geur van portugal kan ik me al haast voor de geest halen.
We hebben net sinterklaas gehad hier. Was wel lachen.

Veel plezier daar,

Bik